Čo sa môžete naučiť od svojich súperov? 1. časť

2.2.2022
tvorba webu eshop seo

Konkurencieschopnosť každého odvetvia výrazne ovplyvňuje SEO a marketingové stratégie. Tieto stratégie nemôžu zostať navždy rovnaké – postupom času sa vyvíjajú spolu s trhom. Preto je analýza konkurencie dôležitá vo všetkých oblastiach.

Analýza konkurencie nie je len o skúmaní kľúčových slov (keywords) a spätných odkazov (backlinks). Málokto si je vedomý toho, že veľa informácii dokážete získať len tým, že viete kde ich hľadať. A my vám ukážeme ako na to.

Priama, sekundárna a nepriama konkurencia

Konkurencieschopnosť každého odvetvia výrazne ovplyvňuje SEO a marketingové stratégie. Tieto stratégie nemôžu zostať navždy rovnaké – postupom času sa vyvíjajú spolu s trhom. Preto je analýza konkurencie dôležitá vo všetkých oblastiach.

Analýza konkurencie nie je len o skúmaní kľúčových slov (keywords) a spätných odkazov (backlinks). Málokto si je vedomý toho, že veľa informácii dokážete získať len tým, že viete kde ich hľadať. A my vám ukážeme ako na to.


Tieto tri úrovne sa zvyknú nazývať rôzne, no podstata zostáva rovnaká.

  • Priama/primárna/bezprostredná konkurencia – spoločnosti, ktoré ponúkajú rovnaké produkty, majú rovnakú cieľovú skupinu a rovnaké ceny. Napríklad Volkswagen Passat je priamym konkurentom iných sedanov v rovnakej cenovej relácii (Toyota Camry, Honda Accord atď.)
  • Sekundárna konkurencia – spoločnosti, ktoré ponúkajú rovnaké produkty, ale majú inú cieľovú skupinu a pohybujú sa v inej cenovej skupine. Napríklad spoločnosť predávajúca vozidlá Mercedes-Benz S-Class sa nezameriava na rovnakých zákazníkov ako spoločnosť s lacnejšími sedanmi.
  • Nepriama konkurencia – spoločnosti, ktoré ponúkajú úplne iné produkty ako vy, ale zákazníci ich používajú na podobné účely. Napríklad miesto kúpy auta sa niekto rozhodne používať verejnú dopravu, taxi službu alebo bicykel. No podstata je rovnaká – zákazník sa potrebuje dostať z jedného bodu do druhého.

Konkurencia

Primárna konkurencia: rovnaké produkty, cieľová skupina a ceny Sekundárna konkurencia: rovnaké produkty, iná cieľová skupina, rozdielne ceny Nepriama konkurencia: iné produkty (na podobné účely)

Analýza

Na začiatok postačí, keď manuálne nájdete zopár primárnych a sekundárnych konkurentov, analyzujete ich webstránky pomocou rôznych nástrojov a nájdete ďalšie podobné spoločnosti.
Nástroj Similarweb vám ponúkne celý súbor informácií o zadanej webovej stránke – štatistiky návštevnosti, zoznam konkurentov a podobných webstránok

Analýza

No stále je tu jeden problém – ak zadáte malú a nepopulárnu webovú stránku, môže sa stať, že nástroj nenájde žiadne informácie. Nástroje Metrica a SpyFu fungujú podobne ako Similarweb. Stačí zadať webstránku a získate informácie o SEO a PPC a zoznam konkurentov. Nájdené weby konkurencie môžete analyzovať pomocou nástroja Rank Tracker (Domain Competitors, Competitor Research) a zistiť aké používajú kľúčové slová.

Analýza 2

Zapíšte si všetky webstránky do tabuľky, podrobne si ich prezrite a zistite, či sa vám zhodujú ceny a cieľová skupina zákazníkov. Takto oddelíte priamu konkurenciu od nepriamej. Rozmýšľajte nad všetkými možnými dôvodmi, prečo by sa zákazníci rozhodli kúpiť práve vaše produkty. Začnite hľadať aj nepriamu konkurenciu – aké produkty by si zákazníci potenciálne kúpili miesto tých vašich?

Zapamätajte si

Pochopenie rôznych úrovní konkurencie nám samo o sebe veľa neprinesie, ale je veľmi dôležité pre úspešnú analýzu trhu.
Je veľmi pravdepodobné, že metódy propagácie, zdroje návštevnosti a umiestnenie reklamy, ktoré úspešne používa vaša priama konkurencia budú fungovať aj pre vás.
Neplatí to však o sekundárnej konkurencii. Slepým kopírovaním ich marketingových stratégií pravdepodobne premrháte svoj rozpočet, pretože cieľová skupina pre ich produkty je iná ako tá vaša. Nepriami konkurenti sú skvelým zdrojom inšpirácie a prostriedkom na rozšírenie vášho cieľového publika.

V druhej časti si povieme viac o konsolidovaných a fragmentových odvetviach na konkurenčnom trhu. Už čoskoro ☺

Palec hore ikonka

Prečo si vybrať nás?

  • Máme viac ako 20 rokov skúseností
  • Využívame najmodernejšie technológie
  • Máte prehľad o všetkom počas celej doby realizácie
  • Profesionálny prístup a záruka najvyššej kvality
  • Technická podpora aj po dokončení projektu
  • Všetky služby pod jednou strechou

Naši spokojní zákazníci