Čo sa môžete naučiť od svojich súperov? 2. časť
Jedným zo základných prístupov k analýze konkurenčného trhu je rozpoznanie jeho štruktúry. Podľa toho, koľko konkurentov je prítomných na trhu, možno odvetvia rozdeliť na konsolidované a fragmentované.
Na konsolidovanom trhu vládne jeden alebo len zopár veľkých dominantných spoločností.
Na fragmentovanom trhu pôsobí väčšie množstvo menších a stredných podnikov, pričom žiadny nemá dominantné postavenie.
Najprv môžete použiť analýzu návštevnosti v nástroji Similarweb. Vytvorte si zoznam priamych konkurentov a skúste vypočítať ich trhový podiel. Stačí ak vydelíte návštevnosť jedného konkurenta celkovou návštevnosťou všetkých konkurentov z vášho zoznamu.
Trhový podiel konkurenta A = návštevnosť konkurenta A/celková návštevnosť konkurentov (A+B+C+….+Z)
Štatistiky návštevnosti konkurencie síce môžete získať zo služby Similarweb (obrázok vyššie), ale celkovú návštevnosť a podiel na trhu budete musieť vypočítať manuálne v programe Excel alebo v tabuľkách Google.
Ak je vaše odvetvie pomerne malé a Similarweb vám neposkytne dostatok údajov, rovnaké výpočty môžete vykonať pomocou údajov o mesačnom objeme vyhľadávaní rôznych značiek. Vyhľadávanie názvov značiek môžete porovnať priamo v službe Google Trends.
Môžete tiež sledovať a porovnávať počet zmienok o značke na sociálnych sieťach. Napríklad pomocou aplikácie Awario.
Preraziť na konsolidovanom trhu nie je ľahké, a ak sa o to chcete pokúsiť, budete potrebovať väčší kapitál. Pre malé začínajúce podniky nebude s veľkou pravdepodobnosťou fungovať ani PPC (pay-per-click) reklama, pretože velikáni daného odvetvia si môžu dovoliť investovať do marketingu oveľa viac peňazí a času. Dobrým príkladom je v tomto prípade odvetvie cestovného ruchu, kde giganti ako Booking.com a Airbnb spôsobili, že ceny PPC reklamy (ceny za kliknutie) sú vysoké pre všetky podniky okrem kráľov trhu.
Z hľadiska SEO môžu konsolidované odvetvia predstavovať dobrú príležitosť. Aj keď dominantné firmy pevne obsadili prvé pozície vo výsledkoch vyhľadávania pre hlavné krátke kľúčové slová (short-tail keywords), vašou šancou sú dlhé kľúčové slová (long-tail keywords). Menší počet firiem znamená menšiu konkurenciu práve pre tieto kľúčové slová.
Náklady na získanie zákazníkov sú na fragmentovanom trhu spravidla nižšie, takže s platenou reklamou (PPC) pravdepodobne uspejete. S organickou propagáciou to už nie je také jednoduché. Keďže sa na tomto trhu nachádza obrovský počet menších a stredných podnikov, bude ťažšie vymyslieť témy, o ktorých ešte nikto nepísal. SEO sa tým stáva trocha komplikovanejším.
Dôveryhodnosť a lepšiu pozíciu vo výsledkoch vyhľadávania môžete získať aj tým, že sa odkaz na vašu stránku objaví na populárnejšej a autoritatívnejšej stránke (backlink). Na fragmentovanom trhu nemusíte súperiť s obrovskými konkurentmi – príspevok na inom väčšom webe vám pomôže s umiestnením vo výsledkoch vyhľadávania a prinesie vám dlhodobý a stabilný prísun návštevnosti.
Prečo si vybrať nás?
- Máme viac ako 20 rokov skúseností
- Využívame najmodernejšie technológie
- Máte prehľad o všetkom počas celej doby realizácie
- Profesionálny prístup a záruka najvyššej kvality
- Technická podpora aj po dokončení projektu
- Všetky služby pod jednou strechou