Zaznamenali ste prepad pozícií kľúčových slov? Ukážeme vám, kde môže byť problém. (1. časť)

23.2.2021
seo tvorba webu eshop
V článku sa dozviete

Ako je to s hustotou kľúčových slov
O ktoré technické SEO chyby, sa musíte postarať
Ako na vyskakovacie pop-up okná
Google autenticity signals E-A-T
Na čo sú dobre štruktúrované dáta

Úvod

Pred úpravou stránky si vždy ako prvé prezrieme celý web, prvý dojem je veľmi dôležitý.

Hneď pri prvej návšteve stránky link1, link2 na nás vyskočilo veľké vyskakovacie okno. Vyskakovacie okno je tak veľké, že ho na mobilnom telefóne dokážeme zavrieť iba ak sa posunieme smerom hore alebo dolu. Druhá stránka zobrazuje vyskakovacie pop-up okno na každej podstránke aj keď ho odklikneme. K pop-up oknám sa ešte v texte vrátime.

Hlavná stránka je podľa nášho názoru príliš preplnená. Nevidíme žiadnu jednoznačnú výzvu k akcií - CTA. Dizajn stránky sa nám zdá príliš chaotický. Keď sa pozrieme na obsah stránky, číta sa ťažko. Text je rozťahaný, ťažko čitateľný a celkové rozloženie textu nie je ideálne. A znova sa musíme opakovať, nie je tu žiadna jednoznačná výzva k akcií a ani interné odkazy. Obsah stránky je veľkou slabinou webu.

Na tejto stránke s cenami link majú byť jednoznačne stanovené ceny. Stránka s cenami by mala návštevníkov podnecovať k tomu, aby si kúpili ponúkané produkty. Na vzorovom webe chcú používateľov naviesť na to, aby zadávali dopyt. Na stránke nie sú žiadne produkty, ktoré by si zákazníci mohli kúpiť. Keď si prezrieme stránku s cenami, vôbec nie je jasné, koľko čo stojí.

Na stránke link nás chcú informovať o rôznych systémoch solárnych panelov, ale formát je veľmi chaotický a ťažko sa číta. Pre návštevníka stránky je príliš zložité dostať sa k potrebným informáciám a to môže ublížiť konverzii (percento návštevníkov, ktorí dokončili požadovanú akciu na webe – napr. nákup, prekliknutie, odoberanie).

Na tejto stránke link je najväčším problémom zlý prvý dojem, ktorý stránka zanechá v zákazníkovi. Web jasne nevyzdvihuje výhody, ani ceny produktov a nevyzýva zákazníka k žiadnej ďalšej činnosti. Vidíme tu veľa zásadných SEO chýb, ale aj pozostatky starých a nefunkčných SEO stratégii.

Hustota kľúčových slov

Teraz sa pozrieme na staré SEO stratégie, ktoré sme si všimli na tejto stránke link. Kedysi sa hustota kľúčových slov v článku s rozsahom cca 500 slov pohybovala okolo 3 %. Navyše sa kľúčové slová zvykli písať tučným písmom.

Potom prišiel algoritmus Panda, ktorý túto stratégiu zničil. V článku na stránke bola použitá práve táto zastaraná stratégia. Kľúčové slovo „SEO“ je zvýraznené, použité veľakrát a dokonca bez kontextu. Text nedáva zmysel. Je to text vytvorený pre vyhľadávače. Toto bola v minulosti bežná SEO prax.

Keď si vyhľadáte frázu „SEO“, prvá stránka s výsledkami vyhľadávania bude vďaka algoritmu Panda určite kvalitnejšia ako kedysi. Používanie tejto zastaranej stratégie je veľká chyba, pretože už dávno nefunguje. SEO sa časom vyvinulo a takéto chyby musíte určite odstrániť, pretože stránke nijako neprospievajú.

V obsahu stránky si ďalej môžeme všimnúť prehnané použitie farieb a iné pokusy o zvýraznenie textu. Takéto stránky vyzerajú nekvalitne a môžu sa zdať zaspamované. Vôbec to nevyzerá ako web dôveryhodnej firmy, ktorú by ste mohli kontaktovať, aby vám optimalizovala stránku.

Keď sa pozrieme na túto stránku link1, link2 môžeme si všimnúť niečo, s čim sa stretávame veľmi často pri kontrolovaní stránok. Stránka s kategóriami je nastavená tak, že vždy ukazuje len jeden výsledok. Takže ak sa preklikáme kategóriami, na každej z nich uvidíme len jeden príspevok. Toto môže spôsobiť veľký problém. Keď sa pozrieme na štruktúru webu v aplikácii Web Site Auditor uvidíme problém v metrike crawl depth (počet kliknutí potrebných na dosiahnutie požadovanej stránky z domovskej stránky).

V najlepšom prípade by sa ku všetkým vašim URL adresám malo dať dostať pomocou troch kliknutí. Na tejto stránke môžeme vidieť, že väčšina URL adries je od hlavnej stránky vzdialená aj na 6 kliknutí. Na toto si musíte dať pozor.

Zlá štruktúra webovej stránky
zlá štruktúra stránky

Technické SEO chyby

Okrem chýb, ktoré sme spomenuli vyššie by ste sa mali vyhýbať aj tým nasledujúcim. Spustili sme audit webu v službe Web Site Auditor, ktorý odhalil niekoľko ďalších SEO chýb.

V reporte vidíme niekoľko problémov, ako napríklad chybné odkazy a nevyplnené meta popisy. Všetky tieto problémy považujeme za zásadné SEO chyby, o ktoré by ste sa mali hneď postarať. Chybné odkazy, chyby 404, stránky bez indexu (stránky iba s jedným príspevkom, ktoré sme rozoberali vyššie) – každý problém treba napraviť. Snažte sa zbaviť všetkých zastaraných SEO stratégií používania kľúčových slov a vytvárania obsahu.

Určite treba odstrániť farebný text, ktorý pôsobí skôr ako spam a na stránke s kategóriami by ste mali mať približne 10 položiek. Zapamätajte si, že SEO sa skladá z troch častí – technické SEO (on page), obsah a spätné odkazy (off page).

SEO on-page audit
on page SEO audit stránky

Vyskakovacie okná - pop-ups

Ďalšie chyby, ktoré by vašu stránku mohli ťahať ku dnu a sťažovať orientáciu sú spojené s vyskakovacími (kontextovými) oknami alebo pop-ups. Kontextové okno na tejto stránke link je príliš dlhé a vôbec sem nepasuje – na mobilnom zariadení sa musíte posúvať, aby ste si ho prezreli celé. Navyše, jeho myšlienka nie je vôbec dôležitá. Nevidíme žiadny podnet k činnosti. Pop-up neprináša návštevníkovi nič prospešné. Návštevníkovi len kazí zážitok.

Prečo je dôležité hovoriť o pop-ups? V roku 2017 začal Google penalizovať stránky zaplnené nepríjemnými vyskakovacími oknami, ktoré znepríjemňovali orientáciu na stránke a to hlavne na mobilných zariadeniach. Pop-up okná prítomné na vzorovom webe samozrejme vyskakujú aj na mobile.

Kvôli týmto oknám nemôže návštevník pokračovať v prezeraní stránky až pokým pop-up nezavrie. Google to nemá rád hlavne na mobilných zariadeniach. Viac ich rešpektuje na počítačoch, no pri mobiloch k nim pristupuje nekompromisne. Všetko, čo prekáža návštevníkom pri prezeraní stránky je považované za zlé a vedie to k ďalším problémom.

Google pop-ups rešpektuje len v dvoch prípadoch. Pri kontrolovaní veku používateľa a pri informovaní o cookies. Ale aj v týchto prípadoch by sa dali použiť menšie okná, ktoré nezaberajú celú stránku. Určite sa vyhnite obrovským vyskakovacím oknám, ktoré vidíme na tejto stránke link. Návštevníci by sa s nimi nemali stretnúť na počítači a už vôbec nie ja mobile.

Pop-ups by mali byť jasné, stručné, krátke a k veci, a mali by poskytovať nejakú jasnú výzvu – vtedy pomôžu aj konverzii. V našom ukážkovom prípade sa deje presný opak. Ak prejdete do Google Search Console a ďalej na nastavenia, zistíte, či Google prioritne indexuje vašu mobilnú stránku, teda prehľadáva mobilnú verziu vášho webu. Za veľké nepríjemné vyskakovacie okná by vás v tomto prípade Google mohol penalizovať.

Pop-up okno cez celu obrazovku
pop-up okno cez celú obrazovku

Google autenticity signals

Po anglicky sa nazývajú aj E-A-T signály (expertise, authoritativeness, and trustworthiness) a znamenajú expertízu, autoritu a dôveryhodnosť. Pozrime sa na ne z trocha iného uhlu.

Mohlo by sa zdať, že Google aktualizácia “Medic” mala byť zameraná len na stránky spojené s medicínou, no v skutočnosti to tak nie je. Slúži na kontrolu obsahu všetkých webov a dbá na ich kvalitu. Google chce vedieť, či používateľov posiela na to správne miesto, teda či ste zodpovedná osoba alebo firma, ktorá vytvára kvalitný obsah. Predtým ako vám prinesie návštevnosť sa chce presvedčiť, že ste reálny človek a nie len nejaký anonymný spamer.

Ako teda môžete Googlu dokázať, že váš web je spoľahlivý?

Pre firmy to je jednoduché. Stačí pridať potrebné informácie o firme do pätičky stránky – adresu, pôvod firmy, telefónne číslo a mali by ste určite udávať aj svoje IČO. Takto Googlu jednoducho a rýchlo preukážete svoju autenticitu.

Spomínané informácie by mali byť aj na stránke s kontaktmi a na stránke s informáciami o firme. Keď sa pozrieme na stránku s kontaktmi na tomto webe link, vidíme len emailovú adresu, no žiadne telefónne číslo ani adresu. Tu spravila stránka chybu.

K dokázaniu autenticity svojej firmy alebo pridruženého webu môže prispieť aj kvalitná stránka s informáciami o vašej firme („O nás“).

Mali by ste si vytvoriť jednu poriadnu stránku „O nás“. Mala by obsahovať informácie o firme, majiteľovi a priestoroch firmy. Neuškodili by ani fotografie predajne, tímu alebo dodávok s logom firmy a pokojne môžete pridať aj zábery vás pri práci. Mali by ste dbať na to, aby ste pôsobili reálne a dôveryhodne.

Neuveriteľne veľa webov sa stretáva s podobnými problémami. Zhrnieme si to. Aby ste Googlu dokázali svoju autenticitu potrebujete: v pätke stránky, na stránke s kontaktmi a na stránke s informáciami o firme spomenúť meno firmy, adresu, telefónne číslo a IČO. Tiež sa musíte uistiť, že stránka s informáciami o firme je perfektná a dokáže Googlu a zákazníkom vašu autenticitu.

Structured data review

Štruktúrované dáta pomáhajú vyhľadávačom lepšie pochopiť vaše stránky. Treba ich vždy najprv implementovať pre domovskú stránku a stránku s kontaktmi a až potom pre všetky ostatné typy stránok na webe. Napríklad ak máte blog, treba štruktúrované dáta implementovať pre stránku s príspevkami. Ak sa venujete zverejňovaniu recenzií, zamerajte sa na stránku s recenziami. Ak máte web, ktorý sa venuje predaju produktov, zamerajte sa na stránku s produktami. Na kontrolu štruktúrovaných dát použijeme nástroj od Googlu – Tester štruktúrovaných dát.

Ná firemnej stránke očakávame, že uvidíme štruktúrované dáta organizácie (organization structured data) s názvom firmy, adresou a telefónnym číslom. Po vložení stránky do testera očakávame, že by na stránke mal byť kód organizácie. Ale keď sa posunieme dolu, nezbadáme žiadne údaje – ani adresu, ani telefónne číslo. To je jasnou slabinou štruktúrovaných dát domovskej stránky.

Na stránke s kontaktmi očakávame štruktúrované údaje organizácie s adresou a telefónnym číslom, no ani tu ich nevidíme. Telefónne číslo je v tomto prípade v popise, no tam ho Google vidieť nechce. Na telefónne číslo a adresu existuje špeciálne políčko.

Či podnikáte alebo máte len pridružený web, v každom prípade potrebujete mať tieto informácie v štruktúrovaných dátach. V opačnom prípade si bude Google myslieť že ste anonýmny.

Pri stránke s recenziami by sme očakávali, že v markupe uvidíme štruktúrované údaje recenzie (review structured data), ktoré tu však opäť nevidíme. Niekedy je to v Google testeri štruktúrovaných dát skryté pod položkou „type“, ale v tomto prípade tieto údaje nevieme nájsť nikde.

Keď v štruktúrovaných dátach zadáte, že sa vaša stránka venuje recenziám, práve to umožňuje Googlu zobrazovať hodnotiace hviezdičky vo výsledkoch vyhľadávania. Na vzorovej stránke sme našli veľa problémov so štruktúrovanými dátami.

Problémy so štruktúrovanými dátami sa väčšinou dajú jednoducho opraviť. Najviac záleží na type vašich stránok. Nech sa jedná o akúkoľvek stránku, vykonajte test a zistite, či sa objavia nejaké chyby. Ak sa objavia varovania, tie sú v poriadku, ale ak sa vyskytne chyba, musíte ju opraviť.

Palec hore ikonka

Prečo si vybrať nás?

  • Máme viac ako 20 rokov skúseností
  • Využívame najmodernejšie technológie
  • Máte prehľad o všetkom počas celej doby realizácie
  • Profesionálny prístup a záruka najvyššej kvality
  • Technická podpora aj po dokončení projektu
  • Všetky služby pod jednou strechou

Naši spokojní zákazníci