Zaznamenali ste prepad pozícií kľúčových slov? Ukážeme vám, kde môže byť problém. (2. časť)

24.3.2021
seo tvorba webu eshop
V článku sa dozviete

Hodnotí Google rýchlosť načítania stránky?
Potrebuje vaša stránka spätné odkazy?
Dobrá link-building stratégia.
Ako získať kvalitné spätné odkazy.

Rýchlosť načítania stránky

Rýchlosť webu nemá vplyv len na poradie stránok vo výsledkoch vyhľadávania, ale aj na spokojnosť návštevníkov. Ak je váš web pomalý, Google ho ohodnotí horšie, a ak aj získate nejakú návštevnosť, konverzií to nepomôže. Mať pomalý web je ako keby ste dobrovoľne držali v rukách kameň, ktorý vás ťahá ku dnu. Svoj web môžete urýchliť veľmi jednoducho a my vás všetkým prevedieme.

Keď sa bavíme o rýchlosti webu, najdôležitejším kľúčovým ukazovateľom výkonnosti (KPI – Key Performance Indicator) je rýchlosť mobilnej verzie stránky na Googli. Aby sme sa dozvedeli viac o rýchlosti webu, použijeme batchspeed.com. Táto stránka nám poskytne veľa užitočných informácií. Ideálne chceme vidieť skóre rýchlosti B a vyššie. Skóre našej vzorovej stránky sa pohybuje približne od 35% po 40% . To musíme samozrejme napraviť.

Navyše Google oznámil, že sa v máji tohto roka chystá zakomponovať do hodnotiaceho algoritmu aj Core Web Vitals. V nástroji Google Search Console si môžeme všimnúť, že akonáhle stratila vzorová stránka návštevnosť, prestala ukazovať dobré Core Web Vitals. No aj keď nejakú návštevnosť mala, kvalita URL adries bola slabá. Každý, kto používa WordPress to dokáže napraviť za pár minút. Najskôr si nainštalujte WP Rocket plugin. Budeme používať aj Imagify, nástroj na kompresiu obrázkov. Skomprimovaním obrázkov sa váš web zrýchli. Práca s týmito dvoma nástrojmi nie je zložitá.

Rýchlosť stránky
rýchlosť stránky

Optimálne nastavenie pluginu WP Rocket:

Cache: povoľte „Enable caching for mobile devices“
File optimalization: povoľte „Optimize CSS Delivery“, „Load JavaScript deferred“ a „Delay JavaScript execution“.
Media: povoľte „Enable for images“, „Enable for iframes and videos“, „Replace YouTube iframe with preview image“ a „Add missing image dimensons“.
Preload: nechajte pôvodné nastavenia
Advanced rules: nechajte pôvodné nastavenia
Database: môžete prejsť cez tieto možnosti a vyčistiť databázu
CDN: (skupina serverov, ktoré spolupracujú na zabezpečení rýchleho doručenia internetového obsahu): pridajte svoje CDN a povoľte „Enable Content Delivery Network“
Heartbeat: povoľte „Control Heartbeat“
Add Ons: povoľte „Google Tracking“ a „Facebook Pixel“.

  • WP Rocket poskytuje aj vlastnú službu CDN – Rocket CDN, ktorú odporúčame.
  • WP Rocket dokáže optimalizovať aj používanie Google Fonts.
  • Vo WP Rocket nájdete aj plugin Imagify: skomprimuje všetky obrázky na webe podľa vašich nastavení.

Oba pluginy aj služba CDN sú spoplatnené. WP Rocket vám vieme nainštalovať za zvýhodnenú cenu, v prípade záujmu nás prosím kontaktujte.

Backend vzorovej stránky bol veľmi spomalený a to ovplyvňovalo rýchlosť načítavania frontendu. Použitím WP Rocket a Imagify sme za pár minút rýchlosť vylepšili. Teraz sa skóre rýchlosti v batchspeed.com zvýšilo na hodnotu 52 a v niektorých prípadoch aj na 55. No stále sme nedosiahli ideálne skóre – 60. Keď sa preklikávame backendom stránky, stále je pomalý. Prečo?

Keď použijeme online test webpagetest.org uvidíme, že stránka nemá ani jeden megabajt a dokonca ukazuje dobré web vitals. Napriek tomu je jej rýchlosť načítavania viac ako 5 sekúnd. Keď skontrolujeme skóre výkonu webu v nástroji Google PageSpeed Insights zistíme, že sa trochu zlepšilo. No stále nie je dokonalé. Nástroj nám poradil, aby sme znížili počiatočný čas odozvy servera (reduce initial server response time). To znamená, že problémom je hosting. Pomôcť by mohla jeho výmena alebo prejsť na dedikovaný server.

Téme kvalitný slovenský hosting sa povenujeme v niektorých z ďalších článkov. Vzorovej stránke by určite pomohla zmena plánu alebo hostingu.

Spätné odkazy

Teraz sa zameriame na hľadanie a odstránenie škodlivých spätných odkazov (backlinks). S týmto máme dobré skúsenosti, pretože sami sa s problémami so spätnými odkazmi každodenne stretávame. Ak v nástroji SEO Spyglass uvidíme veľký nárast reffering domén alebo reffering stránok (stránka, z ktorej používatelia nasledujú hypertextový odkaz na váš web), môže to ukazovať na problém so spätnými odkazmi. To, či máte naozaj nejaký problém zistíte napríklad pomocou nástroja SEO SpyGlass. Hlavné KPI je pre vás Penalty Risk skóre. Podľa tohto skóre budete vedieť, či spätné odkazy škodia vašej stránke. Čím väčšie skóre, tým máte väčší problém. Skóre vzorovej stránky je takmer 60%.

Vidíme, že odkazy z 2 200 domén majú nedostupný status. Jedným z negatívnych SEO útokov je zvýšenie množstva odkazujúcich domén. Máme 3 500 odkazov s veľmi vysokým Penalty Risk skóre. 2 000 odkazov pochádza zo súkromných sietí blogov.

Poďme sa na to pozrieť. Keď skontrolujeme odkazy, ktoré podľa SEO Spy Glass predstavujú vysoké riziko, nástroj nám povie, prečo ich tak označil. Podozrivé spätné odkazy môžu pochádzať z webstránky, ktorá má slabú doménu a nemá žiadne externé odkazy. Doména môže byť úplne nová alebo slabá. Keď nástroj vypočítal vysoké Penalty Risk skóre, algoritmus odkaz klasifikoval ako neprirodzený.

V ďalšom prípade si môžeme všimnúť, že anchor texty spätných odkazov hovoria o topánkach. No topánky s našou stránkou vôbec nesúvisia. Ako to napravíme? Stačí len postupne prejsť zoznamom a zvoliť možnosť „Fix“ a následne „Disavow all domains“. Takto premiestnime odkazy do priečinku „Disavow file“, ktorý stiahnete a vložíme do nástroja Google Disavow Tool, ktorý vás dištancuje od daných odkazov. Keď prejdeme všetky chybné spätné odkazy a dištancujeme sa od nich pomocou nástroja Google, znížime tak svoje Spam Risk skóre.

penalty risk
penalty risk

Ako si vytvoriť dobrú link-building stratégiu?

Vzorová stránka má podľa nástroja SEO SpyGlass nízku autoritu a nízke hodnotenie domény (DR – domain inLink Rank). Ak má aj vaša stránka takú nízku autoritu, je veľmi dôležité, aby link building stratégia zabezpečila polovicu odkazov pre domovskú stránku a druhú polovicu pre ostatné podstránky. Čím vyššiu autoritu bude mať váš web, tým budú mať stránky lepšie hodnotenie od Googlu. Pamätajte – cca 50 % odkazov pre domovskú stránku a cca 50 % pre ostatné.

Ako si teda vybrať, na ktoré vnútorné stránky chcete vytvoriť odkazy? Použijeme nástroj Google Search Console, ktorý vytvorí správu o návštevnosti. Všimli sme si, že stránka, ktorá zvykla mať 1 600 kliknutí získala za posledné tri mesiace iba 25 kliknutí. To znamená, že tento web bol kvôli niečomu penalizovaný. Podľa správy o návštevnosti si vyberieme, ktoré stránky budeme optimalizovať. Keď sa Googlu pred penalizáciou nejaká stránka páčila, dobre ju ohodnotil a priniesol jej návštevnosť, je možné, že sa mu bude páčiť znova. Ak vás Google nepenalizoval a návštevnosť sa neznížila, môžete si na link building vybrať buď stránku, ktorá je najviac prospešná pre váš obchodný zámer alebo stránku, ktorá je vo výpise piata až ôsma v poradí. Týmto stránkam väčšinou prospeje zopár nových spätných odkazov.

sila domény
sila domény

Keď už vieme, na ktoré stránky sa zameriame stačí už len zistiť, koľko odkazov budeme vytvárať. Použijeme na to nástroj Rank Tracker. Najdôležitejšia kľúčová fráza je „upratovacie práce“ a jej obtiažnosť (keyword difficulty – aké ťažké je zaradiť sa do výsledkov vyhľadávania Google pre dané kľúčové slovo) je 49,6. Fráza „upratovacie práce cena“ má obtiažnosť len 22,8. Ako teda zistíme koľko spätných odkazov nám treba? V nástroji Rank Tracker si môžeme pozrieť aj aktuálnu stránku s výsledkami vyhľadávania pre kľúčové slovo „tvorba web stránok cena“. Stránka, na ktorej pracujeme je až na 13. mieste, hodnotenie domény je 1,1 (Domain Strenght (DS) stupnica sa pohybuje od 0 do 10) a spätné odkazy smerujú zo štyroch domén.

V prvých desiatich výsledkoch vyhľadávania pre naše kľúčové slovo nájdeme stránku s hodnotením domény, ktoré sa najviac blíži k nášmu hodnoteniu. Šiesta stránka v poradí má hodnotenie 1,5 a spätné odkazy smerujú z 19 domén. Keď klikneme na domény a vyfiltrujme dofollow, zistíme že ich je 18. Niektoré z nich sú nerelevantné a celý odkazový profil nie je najsilnejší, ale podľa tejto konkurenčnej stránky vieme, kam sa musíme dostať, aby sme získali lepšie pozície vo výsledkoch vyhľadávania. Na našu stránku odkazujú len štyri domény a iba 2 z nich sú dofollow. Medzi našou a konkurenčnou stránkou je rozdiel približne 15 domén. My musíme získať toľko spätných odkazov, aby sme sa im vyrovnali. Polovicu odkazov musíme sústrediť na domovskú stránku, pretože naše DS je 1,1 a na to, aby sme boli konkurencieschopní, potrebujeme aspoň 1,6.

Pozrime sa na ďalšie kľúčové slovo – „upratovanie bytov bratislava“. Pred penalizáciou nám prinieslo 430 návštevníkov a teraz iba 40. Znova sa pozrieme na stránku s výsledkami vyhľadávania pre toto kľúčové slovo. Naša stránka je na piatom mieste, DS je 1,4 a máme len jeden spätný odkaz. Nad nami sú silnejšie stránky s DS 2,4 a DS 1,8, jedna má 7 domén a druhá 4. Tieto stránky získali svoje miesto vo výsledkoch vyhľadávania hlavne vďaka svojej autorite. Všetky 4 domény jednej zo stránok sú nofollow, takže nemá žiadne spätné odkazy. Zo 7 domén druhej stránky sú iba 3 dofollow a ani tie odkazy nie sú veľmi kvalitné. Podľa tohto vieme, že budú stačiť len 2-3 kvalitné spätné odkazy na to, aby sme sa objavili na prvých troch miestach vo výsledkoch vyhľadávania.

Prvej stránke, ktorú sme spomenuli vyššie bude stačiť 10 kvalitných odkazov a druhej stránke dokonca len 2 alebo 3. Potom sa zameriame na domovskú stránku.

Ako získať odkazy?

Oslovte nás a my sa postaráme o budovanie kvalitných odkazov na vašu stránku. Neustále sledujeme signály kvality – preverujeme, či odkazy pochádzajú z kvalitných webov alebo či majú nejakú návštevnosť. Keď Google verí nejakému webu, môžete mu veriť aj vy. Našou prioritou je poskytnúť zákazníkovi čo najlepšie spätné odkazy.

Takto si teda vytvoríte dobrú link-building stratégiu. Najskôr musíte zistiť, ako ste na tom teraz a porovnať svoj web s webmi konkurencie. Spravte všetko preto, aby ste sa im čo najviac priblížili. Nezabudnite polovicu spätných odkazov smerovať na domovskú stránku a zbytok na ostatné stránky webu.

Palec hore ikonka

Prečo si vybrať nás?

  • Máme viac ako 20 rokov skúseností
  • Využívame najmodernejšie technológie
  • Máte prehľad o všetkom počas celej doby realizácie
  • Profesionálny prístup a záruka najvyššej kvality
  • Technická podpora aj po dokončení projektu
  • Všetky služby pod jednou strechou

Naši spokojní zákazníci